התנחלות דבורים – על פי התפיסה הביו דינמית

 התנחלות דבורים, מה בעצם קורה שם?
 
עכשיו כשעברו אותנו הגשמים והשמש מגיעה אלינו במלואה, אפשר סוף סוף להרגיש את האביב. גם הדבורים מרגישות זאת ויוצאות ל״התנחלויות״.
רעי, מנהל המכוורת הביו דינמית בהרדוף, ש-30 מכוורותיה נמצאות בשטחי גן הבית, מספר לנו מה היא התנחלות ומה בעצם קורה שם.
התנחלות דבורים הינה אירוע בעל חשיבות עליונה ואולי הכי חשובה בחיי הדבורים.
 
עולם הטבע מזמין את הדבורית, שהיא הגוף החי בתוך הכוורת, להתנחל באביב. התנחלות משמעותה פיצול הדבורית לשניים, חלק נשאר במקומו והחלק שיוצא יבנה במקום חדש את גופו החדש. התנחלות מתרחשת כאשר הדבורית מלאה וחזקה בכל מרכיביה הפנימיים.
המלכה יוצאת מן הכוורת עם חצי או יותר מהדבורים איתה, משאירה מאחור כוורת עם נסיכות בודדות, אשר אחת מהן תהפוך למלכת הכוורת.
באירוע זה אפשר לתאר את דברי המלכה אל הנסיכות אשר טרם בקעו מהעולם – ״נסיכות יקרות, אני יוצאת את הלא נודע יחד עם חצי או שני שליש מכמות הדבורים ומשאירה לכן את הדבורית בשלמותה על כל מרכיביה. אחת מכן תיקח את מקומי ותמשיך את השושלת בתקווה שבעוד שנה גם כן תתנחל כמוני. ביציאתי אחפש מקום מתאים לבניית חלות ולהתבססות״
בהתנחלות ישנו פיצול של כח הדבורית לשניים. זו היא לידה מחודשת של המלכה הוותיקה וגם של הדבורית שעוברת שינוי.
בגידול דבורים קונבנציונלי מקובל למנוע התנחלות מכיוון שהיא עוצרת את אגירת הדבש. בגידול הביו דינאמי אנו מעודדים התנחלות אשר יוצרת כוחות חדשים. החלות החדשות תומכות בבריאות הדבורית.
בהתנחלות בדרך כלל ישנו שלב זמני שבו הנחיל מתרכז כגוש אחד ונשאר במקומו למשך יום או כמה ימים. בהמשך הנחיל מתרומם בשנית ונכנס למקום הנבחר אשר בו יבנו החלות.
התנחלות הינה מוות ולידה חדשה. בזמן השלב הזמני הנחיל הינו חסר גוף (כלומר חסר חלות) והתנהגותו מספרת לנו על היותו במצב רוחני ולא פיזי. ברגע של תחילת בניית חלות חדשות, הנחיל יוצר את גופו הפיזי וחוזר להתנהגותו המקורית.
תפיסת הנחיל הינה מאתגרת ותמיד ישנה אפשרות שנחיל יתרחק ויעלם – ועל כן נדרשת ערנות ומעקב צמוד אחרי הדבוריות המיועדות.



הכותב, רעי סבוראי חוקר ומתבונן אשר למד, לומד ועוסק בדבוראות ביו דינמית מעל לשמונה שנים, בעבר מורה לחקלאות, טבע והישרדות בבתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים. מנהל המכוורת הביו דינמית בהרדוף ומנחה קורסים מקצועיים בגן הבית

התחברות

הרשמה לאתר